Tanten och Påskelöb etapp 2

Allmänt / Permalink / 1

Den 25 mars, en särskild dag för vår familj. Inger har nämligen födelsedag, den här gången är det den 46:e. Liten tantvarning på det och kanske är hon ifatt mig en dag? Åren går även för Inger, även om hon gör sitt bästa för att bevara ungdomen. Både inombords och till det yttre. Det senare lyckas hon rätt bra med, men annars händer det grejer. Som att starta ett eget företag och kasta sig ut på den tunna sjukgymnastisen. Det är riktigt vuxet.

Matilda och jag tog turen till Kolding idag igen för Påskelöbs andra etapp. Den här gången hade arrangören funnit en öppnare skog, men det var mjukt i backen av en tjock matta med boklöv samt geggamoja. Riktigt tunglöpt, som att springa i en mjuk och sviktande höjdhoppsmatta. Hårda bud för en gammal trött man som jag, men rätt medicin i jakten på en bättre form.
Jag hade bestämt mig för att göra ett tekniskt bra lopp efter vinglandet i skogen igår. Löpningen är vad den är när man står på startlinjen. Den kan man inte påverka så mycket just för stunden. Taktiken höll bra hela vägen till startpunkten och kanske ytterligare 150 meter, sen gjorde jag en jättebom på den första kontrollen. Ridå ner för den taktiken. Efter det gick det ändå hyggligt och förutom den första kontrollen tog jag med mig en bättre känsla än igår.
Matilda klarade banan fint och var nöjd med sin prestation idag också. Faktiskt ännu nöjdare än igår. Nu har vi bara en etapp kvar. I min klass har vi jaktstart, vilket betyder att man startar som man ligger till sammanlagt efter de två första etapperna. I Matildas klass har de fri start, dvs de väljer själva sin starttid.
Jag har laddat grundligt inför morgondagen med en dansk påskefrukost. Det betyder grovt rågbröd med sill, ägg, cyrrysalad, kallskuret och varma frikadeller. Och naturligtvis påsköl och några snapsar. För säkerhets skull vill jag uppmärksamma er på att frukost på danska är lika med lunch på svenska. Inte ens danskar dricker öl och snaps det första de gör på morgonen, även om många svenskar tror det.

Ett trefaldigt jydsk leve för Inger; hurra, hurra, og så det lange hurraaaaaaaaaa!
#1 - - Lalit Chandravanshi:

Belated, Happy Birthday! :)

Svar: Inger sends her regards, tack Lalit!
Peter Cederberg

Till top