Solhälsning mot en molntäckt himmel

Allmänt / Permalink / 2

Molnen dominerade även den här dagen. Det regnade länge under gårdagskvällen och natten, men idag var det faktiskt uppehåll. Solen tittade till och med fram en kort stund och då kom värmen i ett nafs. Nuförtiden pratar man lika mycket om vädret här i Indien som vi svenskar alltid gör där hemma. Inte så konstigt då södra Indien genomlider sin kallaste och regnigaste höst på 100 år. Typiskt att vi är här då och nu får det vara nog. Vi längtar efter sol och värme igen.

Matilda kom aldrig hem efter skolan igår. Hon åkte direkt till sin klasskompis Dana som hade bjudit till födelsedagskalas och Matilda var en av tre som även sov kvar över natten. Kalaset avslutades på förmiddagen efter att de varit på Lake View farm och fått manikyr inför kvällens stora händelse, skoldansen på Stonehill.
Efter depåstopp hos oss, där Matilda och hennes danska kompis Augusta kastade i sig några pannkakor, försvann de hem till Augusta för att förbereda sig. Det var nämligen ett utklädningstema. Uppmaningen var att komma i skepnad av en filmkaraktär.

Minnie the Mouse, Cat Woman och Super Woman på väg till Stonehills skoldans.
 

Söndag innebär ännu ett kalas för Matilda, den här gången hos en svensk kompis som heter Johanna, så helgen är minst sagt hektisk. Det är tur att hon kan åka till skolan igen och vila upp sig på måndag.

För mig är den här helgen precis det motsatta. När det ringde ut från jobbet på fredagseftermiddagen fanns inget som helst planerat på hela helgen. Eleonor frågade hur min fredagskväll såg ut nu när Matilda inte var hemma och jag sa som det var. Inga planer. Hon har ett stort hjärta och sa att då kommer du hem på middag hos oss ikväll. Så det gjorde jag. När Eleonor säger något då lyssnar man. Sonny och Karin, en annan familj som är här för Scanias räkning, var också där och det blev en riktigt trevlig kväll. Som alltid när man är hos familjen Borg. Lasagne och smaskig äppelkaka till efterrätt satt som en smäck.

Lördag morgon är numera yogamorgon, men innan jag och min yogakompis Shishir tog svängen förbi Callins och hämtade upp vår andra yogakompis Karin så hann jag med en halvtimmes löptur i Palm Meadows. Sen blev det solhälsningar, plankor och en rad mer eller mindre invecklade övningar under den timmen vi höll på. Jobbigt värre och svetten rann i floder. Om någon fått för sig att yoga är fjantigt kan jag rekommendera lördagsyogan strax utanför Palm Meadows grindar. Det är träning som räcker till och blir över.
Jag gjorde misstaget att hålla till bredvid Karin, världsmästare i solhälsningar, och jag kände mig precis lika kass som den yoganovisa nybörjare jag är. Medan Karin obekymrat ruschade på i 190 hade jag fullt upp att hålla reda på vilket ben jag skulle börja med. Nästa lördag ska jag lägga ut yogamattan bredvid Shishirs ursnygga rosa matta istället. Bredvid honom kommer självförtroendet växa sig betydligt starkare.
Framåt eftermiddagen hade jag tänkt se på Vinterstudions Live-sändning via datorn, men det var stört omöjligt. Det laddade och laddade, men någon bild behagade aldrig visa sig. Till slut gav jag upp och i brist på annat gick jag till gymmet och satte mig på testcykeln. Efter cykel och lite styrketräning unnande jag mig ett bastubad. Tyvärr hade jag oturen att hamna i bastun med några finnar som bodde på hotellet och innan jag knappt hunnit sätta mig fick jag flämtande rädda mig ut ur den överhettade bastun innan jag liknade en nygrillad fläskkarré.

Söndag morgon har jag och min golfpartner Roger, min yogapartner Karins äkta partner, planerat en golfrunda. Låt oss hoppas att regnet håller sig borta så rundan blir av. Men det kanske är som Shishir säger, cyklonen kommer att hänga kvar i minst 20 dagar till. Då vet jag en viss Inger som kommer bli rejält besviken när hon kommer hit igen i början av december.

#1 - - Mia-Maria:

Ja yoga är nyttig styrketräning som också ger smidighet.

Svar: Perfekt för gamla stela OL-gubbar.
Peter Cederberg

#2 - - Karin:

I yoga skola man icke jämföra sig med andra! Tycker du klarade av det riktigt bra och kul att du vågar testa! Solhälsningarna får man harva på med ett tag innan de sitter med rätt ben, andning och mental närvaro...
På lördag kör vi igen!

Svar: Försök inte Karin, klart det är tävling. Och jag är stolt att jag i alla fall var på pallen bland killarna. Av tre deltagare ska tilläggas...
Peter Cederberg

Till top