OLA och aebleskiverne

Allmänt / Permalink / 0

Häromdagen tog jag en taxi hem från jobbet. Det finns många olika bolag i Bangalore, men de gånger jag åker taxi brukar jag välja OLA Cab. Inte för bekvämlighetens skull, för det handlar oftast om små sunkiga Tata-bilar som garanterat inte hade överlevt ett besök hos en nitisk tjänsteman från Svensk Bilprovning. Inte heller för säkerhetens skull, för det finns aldrig några säkerhetsbälten. Du kan även räkna med nedsuttna baksäten, ingen A/C och en fjädring som såg sina bästa dagar för cirka 10 000 mil sedan. Till det chaufförer som knappt kan säga hej och hej då på engelska. Då kanske ni förstår dilemmat med att förklara vart man ska? Jag brukar säga Whitefield, Ramagondanahalli på min bästa indienengelska och sen får man handgripligen visa vägen den sista kilometern.

Det finns två bra grejer med OLA Cab. Den ena är att det är billigt, även om det är nästan lika billigt med andra bolag. Den fjorton kilometer långa resan från kontoret till Palm Meadows kostar knappt 200 rupier, cirka tjugo kronor. Med tanke på att bensinpriset ligger runt sju-åtta kronor kan det inte bli många korvrupier över till chauffören när taxibolaget tagit sin andel.
Den andra bra grejen är hur du bokar. Indien är ett framstående IT-land och det kan man inte minst märka när man ska boka en taxi. Till OLA Cab kan du inte ringa och boka en körning. Du kan bara boka via deras app som du laddar ner i mobilen. När du kör igång appen kommer det upp en karta där du kan se alla OLA bilar som finns i närheten. Och det brukar vara en hel svärm som rör sig som små myror på skärmen. Nu får du en fråga om du vill åka direkt eller senare? Direkt så klart och då hoppar det vidare till nästa fråga. Åka själv eller dela resan med någon okänd som ska åt samma håll? Eftersom jag tycker mig ha råd med tjugo kronor har jag så här långt valt att åka själv. Och nu är bokningen färdig. Inom några sekunder får du ett bekräftande sms med biltyp, bilfärg, registreringsnummer, namn på föraren, hans mobilnummer och när han förväntas plocka upp dig. Det brukar sällan ta mer än några minuter innan det står en skrotbil framför dig redo att köra. Du behöver inte nämna var du ska hämtas upp för de ser var du befinner dig genom att spåra din mobil. Vill du åka från en annan än den du gjorde beställningen från får du ange det.
Vid det här laget har du förhoppningsvis lyckats förmedla vart du ska åka. Du kan aldrig vara riktigt säker, vare sig chauffören har förstått eller inte så brukar de börja köra vid det här stadiet. Åt rätt håll om du har tur. När resan startar kör chauffören igång taxametern. Inte en sån där vi har hemma, utan en i mobilen så klart. När resan är slut så har du summan i mobilen. Betala cash i handen och så är allt klart. Kvittot på resan har du i ett sms inom ett par sekunder. Smidigt som korvspad eller vad det nu heter. OLA Cab, lägg det på minnet!

Gröna rikshaw med gula tak finns det tusentals av, men de möter allt hårdare konkurrens från taxibilarna som är marginellt dyrare att åka med.
 

Helgen kom rusande emot oss i expressfart. Ännu en vecka avverkad. En vecka präglad av först ont i halsen som nu har övergått i riktig dundersnuva. Matilda har haft långa dagar på grund av att skolbussen varit tokförsenad på vägen hem. Efter allt regnande är gatorna sämre än ett uppkört endurospår på novemberkåsan och trafiksituationen är värre än någonsin.
Som vanligt har jag en lugn hemmafredagskväll i min ensamhet. Matilda har alltid något på gång. Efter skolan hoppade hon och hennes tre danska kompisar av i Ozon, en gated community ett par kilometer bort, där  en av tjejerna, Alberte, bor med sin familj. Där skulle de tjuvstarta på det danska adventsgodiset och det blev tydligen ett ordentligt smakande för hon har fortfarande inte kommit hem trots att klockan närmar sig nio. De har säkert ätit det högst överskattade danska julgodiset aebleskiver och jag är ganska säker på att Matilda inte heller upptäckt dess storhet.
Inatt är det planerat översovning hos en annan av dansktjejerna, Emilia, som också bor här i Palm Meadows. Så då passade jag på att boka in en golfrunda tidigt i morgon bitti med min trogne golfpartner Roger. Golf två helger i rad. När hände det senast? Jag kommer bli i kanonform!

Till top