Volvo Benz

Allmänt / Permalink / 0

Att miljöförstöringen är omfattande i Indien har väl ingen som läst min blogg missat. Nu har huvudstaden Delhi fått den föga smickrande utmärkelsen som världens mest förorenade stad. Industrier, orenat avloppsvatten och transportsektorn är de stora bovarna. I Delhi är trafiken tät och särskilt under vintermånaderna ligger smoggen som ett kompakt lock över staden. Sjukdomar som kan relateras till den dåliga miljön som cancer, astma och luftvägsproblem ökar lavinartat.
Efter årsskiftet inför myndigheterna restriktioner i privattrafiken. Har du en jämn slutsiffra på nummerplåten får du köra enbart på jämna dagar, har du en ojämn siffra enbart på ojämna dagar. Dessutom har stadens styrande letat efter en väl fungerande och miljövänlig stad att samarbeta med för att få idéer till åtgärder. Valet föll på Stockholm, där man bland annat har tittat på hur Stockholm tar hand om allt sitt avfall samt hur kollektivtrafiken är strukturerad. Med tanke på hur de indiska storstäderna fungerar så är inte likheterna stora med vår huvudstad och det krävs en överjordisk insats för att komma ens i närheten av där Stockholm är. Om det ens är möjligt.
Men Delhi gör ändå ett tappert försök och som en av få indiska städer har man satsat på en tunnelbana. Den är i toppklass och klart modernare än den i till exempel Stockholm. Jag tror att det är precis rätt väg att gå. Men smakar det så kostar det så klart och i Indien är det inte självklart att pengarna finns till så stora investeringar.

Nu verkar Bangalore ha gett sig den på att ta upp kampen med Delhi om förstaplatsen som den mest förorenade staden. Trafiken slår alla tänkbara rekord i att vara värst. Bara under det dryga året vi har varit här har situationen försämrats påtagligt. En indiers stora dröm är att äga något att färdas i eller på, en motorcykel, vespa eller bil, och varje dygn adderas drygt 1000 nya fordon till den redan alltför stora fordonsparken i Bangalore. En helt obegriplig siffra, men med tanke på att staden har något fler invånare än hela Sverige så förstår man att den är trovärdig ändå. Och då förstår man även varför det är viktigt för alla större fordonstillverkare att vara etablerade och ha tillverkning på plats i Indien. Marknaden och försäljningspotentialen i ett land med 1,2 miljarder människor är enorm.

I Bangalore riktar man blickarna mot att utveckla kollektivtrafiken för att försöka förbättra situationen. På gatorna färdas alltför många fordon för det underdimensionerade vägnätet och köerna är enorma. Vilket spär på luftföroreningarna ännu mer. En bil på tomgång spyr ut mer farliga avgaser än en som körs. Myndigheterna rekommenderar att ha munskydd på för att undvika att andas in för mycket av de skadliga partiklarna.
Fler och fräschare bussar samt anpassade ruter ska locka fler att ställa bilen hemma och åka kollektivt. Redan idag rullar hundratals Volvobussar på Bangalores gator, men fortfarande är de indisktillverkade skruttbussarna i överlägsen majoritet. Skillnaden i komfort är enorm och om ambitionen att göra det bekvämare för resenärerna är allvarligt menad så finns sannolikt stora försäljningsmöjligheter för tillverkare som Volvo och Scania.
Volvos varumärke är så starkt i Indien, främst på bussidan, att de satt en ny standard. En Volvobuss är ett begrepp för de allra lyxigaste och bekvämaste bussarna. Det speglades tydligt när en indisk linjebussoperatör upphandlade nya bussar för några år sedan. I den förfrågan som skickades ut till tillverkarna begärdes offerter för en order på 50 Volvobussar. Det kan tyckas att Volvo vore rätt givna som leverantörer, men ordern vanns av Mercedes.
 
Till top