Norska snorvalpar

Allmänt / Permalink / 0

När jag går ut till bilen för att ta mig till jobbet möts jag av vita snöflingor stora som lappvantar. De singlar sakta ner och lägger sig på marken där de snabbt smälter bort. Det är svårt att tro att månaden maj bara ligger några dagar bort när gräsmattan är frostnupen om morgonen och dagstemperaturen inte ens letar sig upp till 10 grader. Ska det aldrig bli vår på riktigt?
Men frågan är om jag ändå inte föredrar en kylslagen svensk vår framför Bangalores nuvarande 40 grader. Det är varmt av bara helsike och särskilt när värmeböljan bara fortgår, dag efter dag. Jag lider med alla mina vänner där nere. När det är så varmt finns det ingenstans att ta vägen, mer än ner i poolen. Jag gissar att det är huggsexa om solstolarna för tillfället.
På nätterna når inte temperaturen ner under 30 grader och det är A/C som gäller för att kunna sova. För de som är lyckligt lottade. Jag tänker på alla miljontals människor som bor i sina skjul och enklare hus, där A/C eller ens tillgång till en enkel fläkt i taket stannar vid en dröm. Det måste vara olidligt varmt under det enkla plåttaket och jag gissar att en och annan stryker med på kuppen. Nu har dessutom värmeböljan pågått så länge att det börjar bli brist på vatten. Indien är kontrasternas land och för många är vardagen inte en dans på rosor. En extrem värmebölja och vattenbrist gör inte tillvaron enklare.

Här hemma ojar vi oss över andra saker. Det är Miljöpartister som vägrar ta kvinnor i hand och Frölunda vinner SM-guld i hockey. Jag har svårt att bestämma mig för vad som är värst. Kungen fyller snart 70 år och det ska tydligen firas. Men det norska kungaparet tvekar om att åka till kalaset då det ryktas om IS-krigare som letat sig in i Svea Rike för att smälla bomber. De sprider sig som denguemyggor över världen och sprider olycka. Och likt denguen verkar det inte finnas något vaccin som kan skydda oss mot dem.

Ingers sjukskrivning sjunger på sista versen och snart börjar allvaret. Hon behöver verkligen komma igång igen och få känna att hon bidrar och gör nytta. Att gå hemma så länge frestar på, men Inger har ändå hanterat situationen bättre än förväntat. Knäet blir allt bättre och hon rehabtränar för fullt. Och nu ska hon alltså ut på den tunna is som det innebär att bli egen företagare. Det blir säkert kämpigt i starten, det har vi redan märkt av med en massa oväntade utgifter innan hon ens är igång, men på sikt är jag säker på att det blir jättebra. Inte minst för Ingers egen utveckling och möjlighet att påverka sin vardag.

Matilda är alldeles insnöad i två unga norska popvalpar som heter Marcus och Martinus. Det är framförallt Marcus som är i hennes blickfång, men hon är inte ensam. En annan tjej i Matildas omgivning har stora problem med hennes intresse för det här norska charmtrollet. Tjejen påstår att han är tingad av henne och till och med att de skulle vara förlovade. Matilda tar illa vid sig och vi skakar bara på huvudet och undrar vad som händer, men för Matilda är det blodigt allvar. Igår hände dessutom något som närmast försatte henne i ett glädjechocktillstånd. Matilda vann nämligen ett par äkta Marcus och Martinus solglasögon, ett par MMSHADES, i en utlottning på deras hemsida. Av många tusen inskickade ansökningar blev Matilda en av fem vinnare. Nu återstår att se hur kompisen reagerar. Kanske är hon plötsligt både gift och har tre barn med den här norske gutten. Utan hans vetskap så klart.

Till top