Gröna maskar

Allmänt / Permalink / 0

Söndag förmiddag den 31 maj. Grattis till alla svenska mammor på mors dag.
För oss i Bangalore är det ännu en helg utan större buller och bång. Fredagskvällens avskedsfest för familjen Thulin var trevlig och lagom vild för oss som var kloka nog att åka hem i tid. Jag har förstått att det var vissa som körde ända in i kaklet och det var nog en del trötta miner under lördagen.

Lördagen inledde jag och Matilda vid poolen. Klockan elva skulle Matilda på dansträning, men knappt en timme innan det var dags så kom det ett meddelande på WhatsApp från danslärararen att det var inställt. Han skulle på ett möte vid sina barn skola, som om det var något som dök upp bara så där en timme innan. Men det är typiskt indier. Ingen framförhållning och ingen respekt för att familjer kanske planerat dagen efter när barnen ska på danslektion.

Nu fick vi lite tid över och då passade vi på att åka till en klädbutik för barn som heter Lili & Lala. Det är en svensk expattjej som heter Alexandra och som startat upp sitt eget projekt. Hon importerar pimabomull, som tydligen ska vara VM-klass i bomull, och sen designar hon både tyger och kläder själv samt syr upp dem hos olika firmor i Bangalore. Nu hade hon bjudit in till en vernissage med anledning av att hon även startat en Web Shop.

Alexandra längst till höger på bilden
 

Butiken ligger på Biere Street och är en liten mysig lokal som är ljus och välkomnande. Som av en händelse är det granne med microbryggeriet, så medan mor och dotter shoppar kan far gå och få sig en pint eller två. En oslagbar helhetslösning som tar hänsyn till hela familjens intressen.  
Kläderna är jättefina, lite mer åt det gulliga hållet än vad vår stora tjej Matilda plötsligt identifierar sig med. Sen ett år tillbaka är det slut med rosa Hello Kitty-grejer och nu ska det vara coolt och snyggt.  Lili & Lala kläderna är dyra för att vara i Indien, men inte värre än att gå till vilken Lindex eller HM som helst där hemma. Och då får man alltså Alexandra-designade grejer av Pima-bomull, från de allra bästa fälten och inte någon skitbomull från fält inklämda mellan industriområden och soptippar.
Matilda hittade en fjärilsmönstrad T-shirt och en jättefin blus som hon slog till på. Dagen till ära var det lite rabatt också så det var två riktigt bra och prisvärda köp.

På eftermiddagen drog Matilda vidare till Elsas kalas. Och det kan man kalla kalas för nu klockan två dagen efter har hon fortfarande inte kommit hem.
Utan Matilda i huset blev det en lugn och stilla lördagskväll för mig. Det blev så långtråkigt att jag fick leta upp något på Youtube att förströ tiden med. Det blev Isprinsessan, en film baserad på Camilla Läckbergs bok och då kanske ni förstår hur tråkigt jag hade.
Det blev tidig sänggång och redan klockan 05:30 vaknade jag pigg som en nötkärna. Före sju stack jag ut och sprang, men nu är det så varmt att det är olidligt redan vid den tiden. Så jag sprang tillbaka och fortsatte på löpbandet istället. I gymmet är det 19 grader och när man kommer från värmen utifrån känns det som en norrbottnisk vinterdag.

Det mest dramatiska som hände under lördagen var när jag petade på en liten malplacerad stelnad klump av lera som plötsligt satt i ett hörn ovanför vår ytterdörr. Jag har lagt märke till den och undrat hur den har hamnat där, men inte gjort något åt det. Förrän igår då jag fick för mig att peta bort den med dörrnyckeln. Den visade sig vara ihålig och ut myllrade ett antal illgröna maskar. De var snarlika de där maskarna som de minsta  barnen åker på Liseberg, men utan leenden och rejält nedskalade. Lerklumpen var alltså ett bo och det förundrar mig att några kryp har lyckats bygga hela det där. Och på så kort tid. Jag har ingen aning om vad det skulle bli av de där små äcklen när de vuxit färdigt och något säger mig att jag inte vill veta det heller.

 
Till top