Det regnar!

Allmänt / Permalink / 1

Kors i taket, frampå lördagskvällen öppnade sig plötsligt himlen i Bangalore. För första gången sedan nyårsafton, för nästan två månader sedan kom det regn. I och för sig var det lite lätta moln på himlen under dagen, men det var ändå högst oväntat. När det regnar i Indien då pratar vi inte om ett lätt strilande svenskt sommarregn. Här snackar vi Niagarafall och den här gången åskar det dessutom. Jag gissar att presenningstaken knappast håller tätt.

Annars var det här tjejernas lördag. I Falun körde Kalla för medalj på tremilen, men inte överraskande blev Barbie-norskan för svår att tas med för den allra ädlaste valören. Björn och Line var där och hejade, vilket troligen bidrog starkt till Kallas och Bleckurs fina insatser. Kalla som verkat odödlig tidigare i veckan var plötsligt högst mänsklig och stapplade som en mjölksyrastinn motionär uppför mördarbacken, för att några kilometer senare plötsligt sprutta på igen som om hon nyss startat. Mycket imponerande och ett tecken på stor mental styrka att vända ett hopplöst läge på det sättet.

Här i Bangalore var det också tjejernas lördag. Matilda var bjuden på födelsedagskalas av sin klasskompis Myrah. De var på Play Arena, en ny aktivitetspark med en massa spännande grejer att prova på. Bland annat körde Matilda segway, en sån där märklig elektrisk två-hjuling som Fredde kör runt med i Solsidan. Sveriges svar på Palm Meadows.

Inger är på utekväll med ett gäng svenska tjejer, eller kanske snarare en grupp av äldre tjejer och yngre tanter. De är i de centrala kvarteren och ska beta av ett antal av Bangalores coolaste klubbar och barer. Det kan nog bli sent i natt och jag gissar att Inger kommer att vara rätt spak i morgon. Huvudvärkstabletterna ska nog läggas lättillgängliga. Det blir garanterat en rejäl sovmorgon och oddset är nog knappt spelbart på att hon hoppar över morgonlöpningen med mig och David klockan 07:30.

Min lördag var lugn. Kände mig trött och hängig samt anade en liten svullnad i halsen. Var i valet och kvalet om jag skulle träna eller inte, men bestämde mig för att vara förnuftig. Det blev lite frisim och lätt styrketräning, annars spenderade jag en del tid vid poolen med Camilla Läckberg. Eller i alla fall med hennes nyaste bok, en bok i klassisk Camilla Läckberg-stil. Välskriven och tillräckligt spännande för att läsa till sista sidan, men absolut inget som kommer att göra henne till nobelpristagare.

Igår skrev jag om Lean och kanske kunde man förledas till tron att Indien är ett Lean samhälle. Glöm det säger jag, det jag pratade om var Lean-arbetet i den privata företagssfären. Här händer det en del grejer och många företag kan med lätthet mäta sig med de svenska. Och pratar vi om de nyare privata sjukhusen som finns så överglänser de den svenska sjukvården med avseende på effektivitet.

Inger gick till Columbia Asia med sitt onda knä. Efter en dryg timme var hon registrerad, hade undersökts av en läkare, röntgats och samtalat med läkaren igen. Och då ursäktade sig läkaren för att hon fått vänta så länge. Hemma kan det ta veckor för att få en undersökning och månader för en röntgentid.

Däremot är allt som har med den indiska statsapparaten och den offentliga sektorn att göra fortfarande bland det tröttaste, rörigaste och mest tålamodsprövande man kan föreställa sig. Det är inte den här delen av Indien som bidrar till den årliga tillväxten på cirka 7 %. För så är det, Indiens ekonomi växer så det knakar med tillväxtsiffror som vi européer bara kan drömma om. Jag har nämnt det förut, om de finansiella experternas mest pessimistiska framtidsscenario för Indien slår in kommer landet ändå vara världens tredje största ekonomi om 25-30 år. Kina kommer att vara odiskutabelt störst, sen är frågan om Indien passerar USA eller inte.

Vi avslutar med en snabbkoll på Cricket-VM, där Indien spelade sin tredje match i gruppspelet. Det slutade med den tredje raka segern då man utklassade Förenade Arabemiraten med 8 wickets.

 
#1 - - Lova Videll:

Hej!! Kan jag få ditt nya nummer, TACK!!!! För jag har bara ditt gamla nummer. De tre sista orden JAG SAKNAR DIG!!!!!!

Svar: Hej Lova!😄 Du har ju fått mitt nummer på Whatapp redan så du behöver väll inte det?! Jag saknar dig också, vi ses i sommar!!❤️💗💓💕💖💞
Peter Cederberg

Till top