Helgens planer

Allmänt / Permalink / 1

Ikväll är jag och Matilda bjudna på fredags-tacos hos familjen Aleby. En svensk tradition som överlevt hela resan ner hit till Bangalore. Matilda älskar den traditionen, särskilt när det finns majskorn. För det måste man ha i tacos säger Matilda. Det hör till.

I morgon är det halloween och då spökas det i Palm Meadows. Det var exakt den helgen vi anlände ifjol och Matilda var mäkta besviken över att inte vara med när hon såg alla utklädda barn som sprang runt och körde ”trick or treat”. Eller ”bus eller godis” som vi svenskar säger. Men så kan man inte säga i Palm Meadows. Då skulle det inte bli mycket godis för här är vi internationella och de flesta skulle stå som gapande fågelholkar om du knackade på och skrek ”bus eller godis”.

Matilda tar halloween på största allvar och tillsammans med några kompisar har hon planerat i veckor. Det är ett gäng som ska gå runt tillsammans, men hur den gruppen formeras är osäkert in i det sista. Några vill ha ett enda stort gäng, men så är det någon som inte tycker att person A får vara med och någon annan vill bara gå med person B och C, och en tredje tycker att person D är dum. Någon tycker att man inte kan vara för många, medan andra tycker att det kan man väl visst det.
Hemifrån är Matilda van vid att man hänger ihop i ett stort gäng, alla som vill får vara med. Tjejer som killar. Ibland kan jag märka att hon är ovan vid situationen här och blir lite konfys hur hon ska agera, men hon försöker vara kompis med alla och glider lite mellan grupperingarna. Just nu är hon mycket med de danska tjejerna. I förra veckan var det en grupp på fyra med Matilda, en danska, en amerikanska och en skotsk kille.

Som förälder tror jag man ska låta barnen sköta sånt här själva så långt det är möjligt, men man har ändå som vuxen ett ansvar att hålla ett vakande öga och att gå in och styra upp det om man märker att någon eller några systematiskt stängs ute från gemenskapen.

Jag tror att det är lätt att det blir ett lite hårdare socialt klimat och spel när förutsättningarna är som de är här. Familjer kommer och familjer flyttar vidare eller till hemlandet i en ständig ström. Det är barn från olika länder, med olika språkkunskaper och olika erfarenheter. Nya konstellationer och kompisrelationer byggs upp och raseras. Även om det kan kännas jobbigt ibland tror jag att det är en nyttig erfarenhet att ha med sig i livet. Jag kan märka att Matilda har utvecklats och mognat mycket under tiden här i Indien, på många plan. Hon är på väg att bli en stor tjej, vår lilla Matilda.

I morgon kväll är jag och alla andra Stonehillföräldrar inbjudna till ägaren av Embassy group, tillika ägare av Stonehills internationella skola. Han är en snuskigt rik indier som bor i ett palatsliknande hus nära skolan. Jag har aldrig varit där, men de som varit det säger att det är väl värt ett besök. Inte minst för att få en glimt av hur den indiska överklassen lever.
Matilda och Augusta har planerat en ”sleep over” hos Augusta och om Matilda verkar ha det bra i morgon kväll åker jag kanske till palatset. Annars får jag stanna hemma och ta mig an papparollen istället. Matildas välmående går före umgänge med den indiska överklassen alla dagar i veckan.

Barn i Samarthanams skoila. När man sover, äter och har lektioner i samma lokal får man lära sig att acceptera varandra.
#1 - - Catrin:

Vilken tur att vi fick bjuda Matilda på tacos igen, eftersom vi hade goda majskorn denna gång!

Svar: För att inte tala om de fantastiskt goda hemmagjorda tacosbröden. Tack för god mat och en trevlig kväll.
Peter Cederberg

Till top