Personalmeddelande

Allmänt / Permalink / 1

På initiativ av Indienfamiljens representant i Bangalore har en överenskommelse träffats med hushållerskan Hema om att avsluta hennes anställning. Hon lämnar Palm Meadows Villa 26 den 30 juni. Rekrytering av en ny hushållerska kommer nu att ske.

Hema har varit med oss ända sedan starten i början av november och det är med blandade känslor jag har tagit beslutet. Vi tycker egentligen om Hema och hon gör ett ganska bra jobb. När hon är på plats. För det är alltid med en gnagande undran om hon ska dyka upp eller inte och det har varit alldeles för många gånger som hon inte kommit som avtalat, flera gånger utan att ens meddela det.
Dessutom har hon tagit sig stora friheter beträffande arbetstiden. Även om överenskommelsen är att arbeta kl 13:30 till 18:00 så har hon plötsligt dykt upp på förmiddagen istället och många dagar har hon dessutom kortat ner arbetstiden och inte arbetat de timmar hon ska. Att en av anledningarna till arbetstidens placering till eftermiddagen varit att ta emot Matilda när hon kommer från skolan har tydligen inte varit så viktigt för Hema.

Problemet är att Hema arbetar i sammanlagt tre hus i Palm Meadows och känslan är att vi alltid prioriterats som nummer tre. Eller kanske fyra, för även hennes egna privata angelägenheter går före. Och här finns det att ta hand om vill jag lova. Maken till människa att ha det struligt i privatlivet har jag nog aldrig träffat.
Hon och maken lever inte tillsammans sedan en tid tillbaka, men deras två gemensamma döttrar i tonåren har bott tillsammans med Hema i ett hus ägt av mannen. Men eftersom han inte amorterat som avtalat beslagtog banken huset och plötsligt stod Hema och döttrarna utan bostad. En tragedi för familjen så klart, men inte oväntat. Banken har drivit en juridisk process i domstol, men efter att advokaten Hema och mannen anlitat inte gjort sitt arbete så krashade det till slut. Men arvode tog han ut ändå, pengarna de betalat är borta med vinden och de har inte råd att driva ännu en process för att få tillbaka sina pengar.
Döttrarna flyttade till pappan och Hema letade ett ställe till sig att hyra. I väntan på det fick hon bo gratis i ett litet rum med toalett och egen ingång, ett så kallat maidsrum, som ligger på baksidan i vårt hus. Så gott som alla hus har sådana rum som personalen har tillgång till under dagen då de jobbar, men tanken är inte att någon ska bo där. Efter tre veckor, utan tendens till att hon var på väg ut, så fick vi till slut be Hema flytta. Det här försiggick i samband med Ingers hemresa och det hade nog inte sett så bra ut om Hema bott kvar i huset efter att Inger åkt. Jag kan föreställa mig vilka rykten som då hade valsat runt i Palm Meadows.
I efterhand har jag fått veta av Babu att Hema inte alls letade ett rum att hyra. Hon äger ett eget hus, men eftersom det var uthyrt till andra hyresgäster tvingades hon vänta till de flyttat ut innan hon själv kunde flytta in. Och så där håller det på. Damen är full av lögner och det är omöjligt att veta om hon talar sanning eller inte.
Droppen var häromdagen när jag skickade ett sms och berättade vilka sysslor som behövde utföras den dagen. Ett par timmar senare fick jag ett svar att ”jag kommer inte idag, det är min dotters födelsedag”. Precis som det var något hon kommit på då. Sin dotters födelsedag brukar man känna till i förväg och det minsta man kan begära är att hon ber om ledigt några dagar i förväg. Och jag kan inte ens vara säker på att det var hennes födelsedag eller bara något Hema hittat på som undanflykt. Händelsen är inte stor i sig, men det upprepas gång på gång och nu bestämde jag mig för att det fick vara nog.
Hema har egentligen haft ovanligt frikostiga villkor hos oss med en i sammanhanget rätt bra månadslön för att vara maid i Palm Meadows och hon har aldrig behövt arbeta fulltid. Vi har också anpassat tiderna för att möjliggöra för henne att ha flera jobb. Med tanke på det är jag förvånad att hon inte varit mer angelägen att sköta sina åtaganden. Hursomhelst, vi önskar Hema all lycka i framtiden och hoppas innerligt att hon får ordning på allt krångel som stör hennes och familjens tillvaro.

Till saken hör också att våra behov har förändrats sedan Inger åkte hem till Sverige. Den senaste månaden har Hema bara jobbat ett par timmar varannan dag, med bibehållen lön, men inte ens de timmarna har hon kunnat uppfylla som förväntat. Så en förändring hade jag ändå tänkt göra, med en justering av arbetstider och en lönenivå baserat på det.
Nu letar jag i första hand efter någon som kan städa huset varannan dag så tar jag hand om matlagningen själv tillsvidare. Tror Matilda kommer att se det som ett lyft då hon tyckt att Hema lagar alltför kryddstark mat, men stackars mig vad tufft att behöva utföra hushållsarbete igen. Slit och släp, aldrig något annat.

#1 - - Bo Johansson:

Jag förstår hur jobbigt det kan vara att få rätt hjälp.
Jag har förklarat för min hushållerska att hon inte behöver tvätta handukarna som hänger i badrummen utan bara de som ligger i tvättkorgen. Lik förb...t så när jag duschat så står jag där utan handduk.
Och här i Sydafrika är det bara ca 10C inomhus på mornarna.
Jag försökere även förklara att hon inte behöver köra diskmaskinen när det bara är två kuvert i den, Då helt obstinat så handdiskar hon.
En dag hade hon t.o.m blandat T-shirtar och pike tröjor i garderoben......
Hälsningar Bosse

Svar: Och det värsta är att omgivningen klassar dessa problem som I-landsbekymmer.Hoppas du har det bra för övrigt där nere. Mvh/Peter
Peter Cederberg

Till top